Zwalken door Swalmen

imageNa een goede en lange nachtrust – ik lag om 9 uur gisteravond al in bed en werd om 7 uur voor de eerste keer wakker – opgestaan in een prachtig mistig landschap. Het enige nadeel is dan dat de tent erg nat is. De zon heeft’s morgens vroeg nog te weinig kracht om hem in een uurtje droog te maken, dus de tent wordt nat ingepakt.

imageDe wandeling leidt voor een groot gedeelte langs de Swalm, die zich meanderend door het landschap wurmt. Ik kom veel mensen tegen die hun hond uit laten en die steevast een praatje aanknopen;ik voorzie dat her een lange dag gaat worden.

Nu wil het geval dat er twee wandelroutes door Swalmen lopen, die beide met de tekens van de lange-afstands-wandelroutes gemarkeerd zijn. Het Pieterpad, met de markering rood-wit, de Maas-Niederrhein-route, met de markering rood-lichtgeel. Da’s niet handig: lichtgeel wordt witgeel onder invloed van de zon en nog later zelf wit! Ik volg dus dapper – zonder boekje – de markeringen en kom er pas na een tijdje achter dat ik de verkeerde route volg. Het Pieterpad is, na de voltooing van de A73 meer naar het Oosten verlegd en ik liep ten Westen van de A73! Welja, enfin, de lokali gevraagd naar een weg waar ik weer op het Pieterpad kon aanhaken; ze waren heel vriendelijk, het komt blijkbaar vaker voor dat mensen de verkeerde route pakken.

imageHet heeft misschien wel zo moeten zijn. Op de weg naar het Pieterpad passeer ik een huis waarvan de tuin volledig vol staat met bouwwerken die de Engelsen “follies” noemen: nutteloze bouwwerken, alleen voor de sier. Normaliter wordt volstaan met een enkel bouwwerk, maar deze gast heeft wel 50! Hij staat buiten zijn voortuin de schoffelen (zijn achtertuin heeft geen zin, dat moet allemaal met de hand omdat de follies te dicht op elkaar zijn en hij met zijn steel niet uit de voeten kan). Deze keer maak ik een praatje. Hij is al meer dan 30 jaar bezig om van weggegooid materiaal deze bouwwerken te maken: puur recycling. Hij zou wel groter willen, maar dan doet de gemeente moeilijk over vergunningen en zo. Ik houd wijselijk mijn mond.

Inmiddels blijkt wel dat Echt niet haalbaar is en zal ik dus en andere slaapplek moeten zoeken. Even googelen en de natuurcamping Raayerhof in Asenray komt als optie in aanmerking. Plek zat, en om 14.30 uur ben ik volledig geinstalleerd.

Dit bericht werd geplaatst in Voorbereiding. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

