Dag 5: De Jeker wordt Geer

27 juli 2015
Zutendaal – Lauw
28,2 km, 7 uur 25 minuten
totaal: 132,8 km
19 °C zwaarbewolkt

imageHelaas begon het gisterenavond, nadat ik een berichtje op het blog had gezet, weer immens te regenen, zodat we genoodzaakt waren om in het restaurant bij de camping te gaan eten; het werd Belgische kost (Frietjes met Stoofvlees voor mij en met Goulash voor Mathieu).  Vanmorgen vroeg was het droog zodat we bij het opbreken geen hinder hadden van regen: die kwam later in de morgen wel in de vorm van motregen. Het is niet erg hinderlijk, maar je wordt wel nat als je geen voorzorgsmaatregelen neemt. Voeg daar een sterke wind bij en je hebt een aardige cocktail die je het leven aardig zuur maakt.

imageHet parcours was wederom erg heuvelachtig; dat heeft als voordeel dat we hoe langer hoe meer geoefend raken in het klimmen en dalen. De belangrijkste stelregel van het pelgrimeren hadden we vergeten: we hadden gisteren geen brood voor het ontbijt gekocht. We dachten dat we in het eerste dorp wel een bakker konden vinden. Nou niet! Bakkers dicht op maandag, supermarkten op maandagmorgen gesloten. Dat werd dus op een houtje bijten. Gelukkig hadden we van gisteren nog wel het toetje over (yoghurt met kersen) dus bij de eerste rust om 09.00 uur werd die soldaat gemaakt. Vlak daarna kwamen we door Alden Biesen waar een groot kasteel staat, dat nog tot 1974 door de eigenaar werd bewoond.

imageOm 12.00 uur kwamen we in Tongeren aan, hebben vervolgens “gebrunched” om daarna een stempel te halen in de Basiliek. Daar troffen we een Chileens echtpaar die van de lokale pastoor uitleg kreeg over ons als Santiago-gangers. Volgens mij begrepen ze hem eerst verkeerd en dachten ze dat we naar Santiago in Chili gingen; het is toch echt het Spaanse Santiago. Maar toen het tot ze door drong dat dat toch nog ruim 2300 km was, moesten we samen met hen op de foto. Vervolgens boodschappen gedaan bij de Carrefour en om 15.00 uur kwamen we aan in Lauw, waar we onderdak hebben gevonden in het lokaal van de Tongerse Schutterij, nog net aan de nederlanse kant van de taalgrens. We kunnen een steen in het franstalige deel gooien, daar waar de Jeker, die achter ons lokaal stroomt in de Geer veranderd. We hebben nu de natte was te drogen gehangen en kunnen vannacht eens zonder veel omhaal naar het toilet.

imageMathieu was erg blij met bezoek dat zijn vrouw en dochter met de kinderen Ruben en Karlijn op vrijdag brachten. Gisteren kwamen zijn beide zoons Prosper en Camille met diens vrouw Jolanda op bezoek. Morgen een lange etappe van 35 km met nog meer klimmen en dalen; we gaan dan ook zeker en vast vroeg in de slaapzak.

Dit bericht werd geplaatst in Santiago de Compostella. Bookmark de permalink .

11 reacties op Dag 5: De Jeker wordt Geer

1. Siets en Gijs zegt:

Owja, waar is het Belgische vlaggetje aan je wheelie 😉

2. Siets en Gijs zegt:

Hey pap en Mathieu,

Hete voeten.. wij snappen dat helemaal na tig uren lopen. Wij hebben vandaag geen hete voeten gehad maar wel een ‘zere kont’ van 7 uur op een ebike rond de tempels van Bagan. Ik denk net zo indrukwekkend als jullie trip.

Hopelijk is de lange wandeldag vandaag eens zonder al te veel regen verlopen!

SUCCES en groeten uit mooi Myanmar

3. Co zegt:

Hallo Roland en Mathieu,
    Wat ontzettend leuk om jullie wandelavontuur te kunnen volgen, een belevenis, respect.
    Ik ben mij ook aan het voorbereiden om deze pelgrimstocht te doen.

4. Corien zegt:

Superleuk om zo te lezen. Loop zelf in etappes naar Santiago en ‘ben’ inmiddels in Ervy-le-Châtel. Je gaat nog hele mooie stukken krijgen….

5. Hallo Roland en opa ik hoop dat jullie weer beter weer krijgen geen regen meer en dat jullie het halen’ succes

Gr. Ruben

6. Margriet zegt:

Leuk om elke morgen als eerste mail je reisverslag te lezen! Mijn eerste stop was de jeugdherberg in Tongeren, onder dezelfde barre weersomstandigheden. Veel succes vandaag. Jullie gaan snel! Chapeau en bon route!

7. Betsie zegt:

Hoi Ronald,
    Om op deze manier onderweg te zijn, krijg je verassende gesprekken met de medemens. Leuk om te lezen. Wat moet het heerlijk zijn om zo sociaal en een met de natuur rond te trekken, op weg naar Santiago de Compostela. Ga zo door 🙂
    Groet Betsie

8. Camille zegt:

Het was een leuk ritje met de wielrenfiets naar Zutendaal vanuit Baarlo. Zo hebben we een beetje kunnen ervaren hoe het is om elke dag zo’n stuk te lopen. Succes morgen met de lange tocht. we hopen dat het weer morgen een beetje mee zit.

9. ardi zegt:

Hallo Roland en Mathieu, nog maar zo kort onderweg en al zoveel verschillende mensen ontmoet, erg leuk! Wij wensen jullie veel succes met alle “hobbels” onderweg….
    Tiny en Ardi.

10. Jammer voor jullie dat het zo regenachtig is. Maar is lees dat de al door de Vlaamse taal bevangen bent. Dat is vast en zeker zo.
    Groet Jantje en Ernest

• rzwiebel zegt:

Ja, ja, ’t kan verkeren. ’t Is natuurlijk expres gedaan en dat komt omdat we vanmorgen langs een copyshop liepen die wit-zwart kopieen maakte. Belgen draaien soms wel meer om 🙂