Dag 14: Chaleur!

11 augustus 2015
Signy-l’Abbaye – Justine
17,0 km, 5 uur 25 minuten
totaal: 350,6 km
28 °C zonnig

Vanmorgen vroeg had ik mij voorgenomen om de etappe naar Chateau-Porcien opnieuw te bezien, omdat in deze etappe ook weer veel GR654 zat. Het liefst had ik vandaag op de camping gebleven, maar Mathieu wist mij over te halen om toch maar te gaan lopen en onderweg de route telkens bij te stellen. Zo gezegd zo gedaan en om kwart voor negen stonden we samen bij de bakker om 4 pain au chocolat te halen als ontbijt. Al lopend hebben we er onderweg een opgepeuzeld. Het begin ging vrij goed, maar hoe meer de tijd voortschreed, hoe heter het begon te worden en als gevolg daarvan had ik hoe langer meer rustpauzes nodig. Gekscherend zeg ik altijd dat ik meer van de -25 ben dan van de +25 maar als het op inspanningen verrichten bij hogere temperaturen aankomt, dan moet ik helaas passen. Om 12 uur, dus na  3 uur hadden we er 10 km opzitten. Nou gebiedt de waarheid dat ik ook moet vermelden dat het flink klimmen en dalen was, waardoor de snelheid natuurlijk flink daalt.

imageOnder het toeziend oog van een natuurlijke kruisdragende pelgrim (zie foto) hebben we gelunched om daarna op pad te gaan naar Wasigny. Daar, in de koelte van een zeer oude overdekte marktplaats, hebben we uitgebreid gerust; het was inmiddels op het heetst van de dag en de temperatuur kroop tegen de 30 gr. aan.

image

De oude marktmeester bij de oude markthal

Uiteindelijk hebben we na een ruim uur onze tocht voortgezet en kwamen we om half vier bij onze Gite aan. Ik heb geprobeerd om telefonisch contact te krijgen, maar dat is niet gelukt. Uiteindelijk hebben we besloten om onze tentjes maar op de pick-nick-plaats in het dorp Justine op te zetten. Ik ging water halen en kwam daar bij terecht bij een niet onaardig landhuis. De vrouw des huizes had mij al zien komen, herkende de St. Jacobschelp en op mijn vraag ik even water mocht vullen werd hulpvaardig gereageerd. Inmiddels kwam ook de heer des huizes er bij staan. Aan hem legde ik uit dat we eigenlijk van plan waren om in de Gite te gaan slapen maar dat de eigenaar niet thuis was. Dat kan kloppen, zij hij, hij is op vakantie met zijn camper. Nu gaan we maar op de pick-nick-plaats staan, maar ik ik wil even toestemming vragen aan de burgemeester. Dat hoeft niet meer, zei hij, want dat ben ik.

imageToen we helemaal gesetteld waren kwam een buurman ons eerst appels brengen om daarna, toen we onze warme maaltijd op hadden, een flesje zelf gestookte aquavite van peren te brengen. Hij waarschuwde ons dat het alcohol-percentage wat aan de hoge kant is. Ik heb er even van genipt, maar dat klopt, het is sterker dan een glas whisky.

Dit bericht werd geplaatst in Santiago de Compostella. Bookmark de permalink .

Een reactie op Dag 14: Chaleur!

  1. Siets en Gijs zegt:

    Hey globetrotters!

    We moesten even bijlezen want we hebben 1 dag in de trein (voor ons geen wandeltochtje zo ver) en 2 dagen op 2 verschillende bergen gezeten. De laatste hebben we vannacht om 3 uur beklommen en dat was naar een krater vol zwavel(gassen). Incl. gasmasker zijn we de krater ingelopen maar zoals je schreef dat Matthieu zijn wheelie er niet meer uitzag, zo roken wij echt een uur in de wind naar rotte eieren! We zijn inmiddels op Bali aangekomen en gaan nu onze plannen maken voor de laatste 10 dagen maar dat zal vooral veel zon, zee, strand worden.

    Zie nu ook dat ons laatste berichtje over Cursief niet op de site terecht is gekomen maar goed… Succes weer maar geloof dat vandaag dag 15 er alweer op zit. We zijn benieuwd!!

    Ennuh, behoorlijk schrijverstalent hoor 😉 Geloof toch dat zoiets in de genen zit…

    Groetjes van ons

    Like

Geef een reactie

