Dag 32: De Franse Boekenstad

30 augustus 2015
Arbourse – La Charite sur Loire
23,3 km, 4 uur  45 minuten
totaal: 795,5 km
36 °C zonnig

De klim naar de N151

Vannacht hebben we allebei heel goed geslapen in een echt bed. Heerlijk om weer eens gewoon je bed uit te kunnen stappen om naar de wc te gaan, in plaats van overeind kruipen, op de knieën en dan, buiten de tent overeind te komen. Beiden hebben we geslapen als een os en om 7 uur stonden we op om nog voor 8-en helemaal te klaar te zijn voor deze etappe. Vanwege het extreem warme weer hebben we besloten om de toeristische route, die eigenlijk onze etappe is, maar te laten voor wat het is, en zo snel mogelijk de strakke weg, de N151, op te zoeken. Die is weliswaar saai, want als een lineaal in het landschap gelegd, maar omdat het zondag is vrij van vrachtverkeer. Normaliter moet je geen lange stukken Route National lopen als voetganger, maar op zondag kan dat wel zonder dat je af en toe aan de kant moet springen omdat er weer zo’n mammoet-vrachtwagen langs komt.

De N151 in alle rust

De weg naar de N151 toe was echter wel steil; de eerste 3 km hebben we meer dan drie kwartier over gedaan, maar daar wordt je dan wel weer goed wakker van. Daarna ging als van een leien dakje. Wel soms een heuveltje maar op de National zijn die niet zo steil. Na 10 km hebben we onze rustpauze rustpauze genomen, koffie gemaakt en ons uitgesteld ontbijt genuttigd. Stopt er plotseling een Fransman aan de overkant van de weg om te informeren waar we naar toe gaan, waar we vandaan komen en of het nog goed met ons gaat. midden op de Route National! We hebben hem volledig kunnen inlichten, maar zoiets doe je toch niet: zie je mij al midden op de Napoleonsbaan stoppen om aan voetgangers te vragen of het nog goed gaat?

De Loire

Om kwart over twaalf liepen we La Charite sur Loire binnen, de Boekenstad van Frankrijk (wat Deventer is voor Nederland), net een kwartier te laat omdat de supermarkt om 12 uur dicht gaat. We hebben ons vervolgens op een terras genesteld omdat de receptie van de camping eerst om 14 uur open gaat en deze camping met een elektronische poort is gesloten, zodat je er ook echt niet op kunt. Nou krijgen wij op een terras best wel anderhalf uur kapot geslagen, maak je geen zorgen.

Op het terras werden we aangesproken door een Nederlands stel; zij waren met een fietstocht (met nog veel meer landgenoten, zoals later bleek) bezig en zagen mijn t-shirt (van de Nijmeegse Vierdaagse)  waardoor de combinatie wandelkar-Nederland-en nationale driekleur al snel was gelegd.

Om 14.00 uur hebben we ons op de camping gemeld en konden we onze tentjes opzetten. De deelnemers aan de Nederlandse fietsclub hebben ons nog, gaande de middag, vele vragen gesteld en ook hun verhalen verteld. Het was best nog gezellig. Buiten de camping stond een frites-tentje en daar hebben we dus maar ons avondeten genuttigd. De eerste keer in 5 weken, dus dat moet kunnen. Morgen een lange etappe naar Baugy van zo’n 30 km, dus vroeg uit de veren. De weersverwachting is gelijk aan die van vandaag: maximaal 36 graden.image

Dit bericht werd geplaatst in Santiago de Compostella. Bookmark de permalink .

3 reacties op Dag 32: De Franse Boekenstad

1. Janny zegt:

Ik hoop wel dat jullie je tent opgezet hebben en niet jezelf 😉 Jullie gaan als een trein, super om te lezen en jullie genieten er gelukkig ook van 🙂 En om Mark Twain te citeren:Throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore, Enjoy en Discover.(Sietske en Gijs deden dat op hun wereldreis, jullie maken ook een wereldse reis) XXX

2. Camille zegt:

Rust goed uit en succes morgen met de lange tocht.