Dag 33: 800 km van huis

31 augustus 2015
La Charite sur Loire – Baugy
27,7 km, 6 uur
totaal: 823,2 km
33 °C lbewolkt

Je kunt merken dat het later in het jaar wordt; aan het begin van onze tocht was het om 6 uur al licht. Nu moeten we eigenlijk wachten tot kwart voor zeven willen we zonder kunstlicht onszelf aankleden in de tent. Dat betekent ook noodgedwongen dat we elke week iets later kunnen vertrekken. Zo ook vandaag, om kwart over acht spanden we onze Wheelie’s om en liepen we de brug over de Loire over, nog een keer omkijkend naar het lieflijke dorpje La Charite sur Loire.

image

La Charite sur Loire in de ochtendschemering

De weersverwachting was dat het heet zou worden: de laatste dag ver boven de 30 graden, waarna het de volgende dagen zou afkoelen tot rond de 24 graden. Gelukkig is het landschap hier vlak, voor Franse begrippen. Wij beginnen aan die begrippen al aardig te wennen, maar toch moeten we op sommige klimmetje halverwege halt houden om even op adem te komen. We slepen niet voor niets 24 kilo de heuvel op! Ik zal blij zijn als we in St. Jean Pied de Port zijn; dan kunnen de tent, de slaapmat en het kookgerei alles in de extra meegenomen rugzak terug naar huis en is mijn bagage minstens 8 kilo en misschien welks wel 10 kilo lichter. Zelf ben ik dat inmiddels ook al wel, maar dat terzijde.

imageDankzij het vlakke land verliep de etappe voorspoedig; de eerste twee uren haalden we een gemiddelde van 5,5 km/uur, zodat we onze eerste rust in Charentonnay na bijna 12 km om kwart over tien hielden. Koffie met pain au chocolat! We hebben er ruim de tijd voor genomen en in de pauze heb ik met de Marie gebeld van Baugy om de refuge voor vanavond te regelen. Dat lukte en dus konden we op ons gemak de rest van de etappe afwikkelen.

image

De dorpskliek in Couy

Net na de middag kwamen we in Couy aan, waar aan het kerkplein een kleine uitspanning lag: dorpscafé, annex restaurant, annex tabakswinkel, annex Winkel van Sinkel. Werkelijk, je wist niet wat je zag. Mathieu merkte op een gegeven moment op “hè! ze verkopen hier ook spijkerbroeken”; het te koop staande serviesgoed, spelletjes en miniatuur-auto’s hadden we daarvoor al opgemerkt. En eh, oh ja, de krant van gisteren kon je er ook kopen. Maar goed, daar hebben we even middag-pauze gehouden, samen met nog een aantal werklui, die ook deze uitspanning daarvoor gebruikten. Zij wilden natuurlijk weten wie die vreemde vogels uit Nederland wel niet waren, die met een zwaar beladen kar door Couy trokken. Ze wensden ons, na een uitleg van onze tocht, bon courage en Bonne route.

Om 3 uur hadden we alle plichtplegingen achter ons: boodschappen gedaan, gemeld bij het gemeentehuis, stempel gekregen en de sleutel van het pelgrimshuis (donativo: wat we er voor over hebben) zodat we ons konden settelen. De refuge is prachtig; alles is voorzien tot zelfs wasmiddelen om de kleren te wassen aan toe. Lekker gedouched, de was gedaan en dadelijk eten koken (tomatensoep, varkenslapje met broccoli en chocoladepudding met slagroom als toetje). Nee hoor, wij komen niets te kort.

image

De Refuge in Baugy

Morgen naar Bourges, de grote stad met grote kathedraal, in een aangenamere 24 graden Celsius.

Dit bericht werd geplaatst in Santiago de Compostella. Bookmark de permalink .

6 reacties op Dag 33: 800 km van huis

  1. Jan Bosje zegt:

    Wat een prachtige verhalen, geweldig. Minder bagage lijkt mij een groot voordeel zeker in de gebieden waar jullie lopen. Jaren geleden ben ik ook in dit gebied geweest n.l. toen ik in militaire dienst was. We hebben toen een kampement in Bourge. Uiteraard moest er toen ook een foto gemaakt worden voor de kathedraal. Ben benieuwd naar jullie verdere ervaringen.
    Veel succes met jullie wandel-prestatie.
    Jan en Anne-Marie

    Like

  2. Harry zegt:

    Dag Roland en Mathieu
    Via je dochter Siets heb ik eindelijk jullie Blog gevonden.
    Ik ben nu een beetje bij aan het lezen. Knap wat jullie doen. T lijkt mij ook een mooie uitdaging.
    Ik ga jullie vanaf nu zeker elke dag volgen.
    T leest als een avonturenboek
    Groet en succes Harry van der Borg

    Like

  3. Anny Jeuken zegt:

    Hallo Roland en Mathieu,
    Erg leuk om jullie reis te volgen en jullie reisverslag te lezen. Mooi om te horen wat voor mensen en medepelgrims jullie ontmoeten, waarmee je dan ervaringen kunt delen. Ook het verhaal is mooi geschreven……ik herken wel veel in de verhalen van Sietske…..
    Knap staaltje wandelwerk van jullie; bergje op en bergje af, de ene dag met regen en de andere dag met 35 graden.
    Veel succes nog met de volgende etappes!!

    Like

  4. Ko Kroet zegt:

    Wat jammer.
    Ik dacht al die Fransen zijn hun tijd vooruit en zeker in de streken waar jullie lopen.

    Like

  5. Ko Kroet zegt:

    Hallo heren,
    Een memorabel punt, een derde van de tocht zit er op.. Proficiat.
    Ik begrijp uit het bericht dat jullie vanaf morgen geen tent e.d. Meer nodig hebben?
    Kun je verder in stenen onderkomens de nacht door brengen?
    Scheelt inderdaad een hoop gesleep aan gewicht.

    Succes verder en tot de vlg keer.

    Gr.

    Ko

    Like

  6. rzwiebel zegt:

    Nadat ik het bericht had geupload zag ik dat mijn Ipad van de twee woorden “kleren te” in de een na laatste alinea het woord “kleurentelevisie” had gemaakt. Er stond dus ” …. tot zelfs wasmiddelen om de kleurentelevisie te wassen “. Nou ja, zo bont heb ik het niet gemaakt.

    Like

Geef een reactie

