Dag 35: naar het land van de biefstuk

2 september 2015
Bourges – Charost
25,7 km, 6 uur 25 minuten
totaal: 880,5 km
23 °C lbewolkt

Nadat ik gisterenavond mijn blog had bijgewerkt en op het punt stond om naar bed te gaan, kwamen onze Duitse buren vragen of we – maar eigenlijk ik, want Mathieu lag al op bed – zin hadden in een glaasje wijn. Nou, het was nog vroeg (nog geen negen uur) en ik had nog geen slaap, dus dat aanbod werd graag aanvaard. Zij kwamen uit Erlangen bij Neurenberg, en waren op weg naar de Atlantik, dus naar de streek rond Biarritz. Het was een stel dat een jaar of 15 jonger was dan ik met net volwassen kinderen die dus thuis gebleven waren en ze trokken rond met een vouwwagen. Ze wilden graag alles weten: hoe kom je er toe om te voet naar Santiago te lopen, hoe bevalt zo’n karretje, slapen jullie altijd alleen maar op campings, wat vindt het thuisfront ervan etc. etc. Ik heb niet op alle vragen een eenduidig antwoord kunnen geven, maar het werd uiteindelijk half elf voor ik mijn bed in kroop en het was wel gezellig. ’s Morgens vroeg werd er nog een foto gemaakt toen we alles weer in de Wheelie geladen hadden en konden wij monter op pad.

image

Bij de eerste rust, al na een uurtje omdat de camping geen picknick-tafels had waaraan we gewend zijn om ons ontbijt te nuttigen en we dat dus hadden overgeslagen, nam ik contact op met de gemeente Charost die de refuge beheert waarin wij vannacht zouden willen slapen. Zo’n Franse receptioniste, die niet goed begrijpt dat, hoewel ik de eerste standaardzinnen natuurlijk vlekkeloos er uit kraam, ik wellicht toch wat moeite zou kunnen hebben indien die vervolgens een waterval van woorden en klanken over mij heen gooit, zoals Sietske dat ook zo goed kan, zo van “vanmiddag gesloten……. Code voor de deur – en dan niet in cijfers, maar gewoon in drieduizendvijfhonderdachtenzestig – ….. Even opschrijven ….. Kosten 12 euri per persoon ….. sleutel van opgang ligt verborgen in de meterkast ….. ” en dat alles binnen 2 minuten in vlekkeloos Frans. Maar goed, ’t is gelukt; nu nog hopen dat ik de instructies ook goed begrepen heb.

image

De rivier de Cher in vol ornaat

De wandeling liep als van een leien dakje; geen last meer van de rug (hoewel die af en toe nog wel even gestrekt moet worden) en we hebben lekker gelopen. Rond 12 uur hebben we onze lunch genuttigd in Villeneuve sur Cher, inderdaad aan de oevers van de rivier. Daarna was het nog 8 km naar Charost waarbij we de Limousin inlopen. Deze streek staat bekend om zijn bleke koeien – ze kunnen zelfs bijna wit zijn – die wel heel lekker vlees opleveren. Echte lekkere biefstukken staan hier in de wei.

image

Onze refuge voor vannacht

Uiteindelijk bereikten we Charost iets na half drie. In Charost zelf wil je niet wonen, het is een beetje een verlopen dorpje. Er is nog een bank, een café, een bakker en een apotheek, maar dan heb je het wel gehad. De refuge is prachtig, volledig uitgerust met zelfs een voorraadkast met magnetronmaaltijden. Natuurlijk ook een douche en 4 bedden. Hier komen we de nacht wel door en kunnen we morgen vol goede moed weer verder naar de boer in La Tripterie, waar we in diens tuin onze tent mogen opzetten.

 image

Dit bericht werd geplaatst in Santiago de Compostella. Bookmark de permalink .

4 reacties op Dag 35: naar het land van de biefstuk

  1. Carla zegt:

    Ook ik mag jullie Blog sinds kort lezen. Heel erg leuk!!
    Voor jullie: veel succes!!
    Carla.

    Like

  2. Doryn zegt:

    Hoi Roland, fijn om te horen dat het weer beter gaat met je rug. Wat is het iedere keer weer leuk om je berichten te lezen. Het is net een boek wat je niet weg kunt leggen, en ook de foto’s, We genieten er steeds weer van. Heel leuk. Geniet ze nog van alle mooie wandelingen die jullie nog voor de boeg hebben en wellicht ook van een heerlijk biefstukje een deze dagen ;). Groetjes Egidius en Doryn

    Like

  3. Betsie zegt:

    Hoi Ronald,
    Erg leuk om de avontuurlijke/ reis verhalen te lezen, de foto’s te zien, wat een mooie omgeving telkens.
    Ik vind het knap van jullie hoor. Zet hem op !
    Groet Betsie

    Like

  4. Janny zegt:

    Wat fijn dat jullie een heerlijke wandeldag hebben gehad! En op de foto te zien slapen jullie weer goed vannacht. (wel onder de dekens he? 😉 XXX

    Like

Geef een reactie

