Dag 44: De hemel-sluizen gaan open…..

12 september 2015
Limoges – Saint Jean Pied de Port
6,5 km, 1 uur 20 minuten
totaal: 1104,7 km
19 °C zware regen

Vanmorgen begon het om 4uur licht te regenen en dat hield niet echt meer op. Het opbreken ging daardoor wel wat moeilijker, maar gelukkig konden we een overdekt gedeelte van het toiletgebouw gebruiken om onze Wheelie tijdelijk te stallen en alles droog te kunnen opbergen. Om half negen gingen we op weg van de camping naar het station Limoges Benedictine, om daar op de trein te stappen naar St. Jean Pied de Port. Voor dat we het echter goed en wel in de gaten hadden, gingen de hemel-sluizen open. Het water kwam werkelijk met bakken naar beneden. Binnen een mum van tijd stond de straat blank, waren we zelf doorweekt en tot overmaat van ramp kwam er ook nog een vrachtwagen langs die door een enorme plas water reed waardoor wij een ware golf water letterlijk over ons heen kregen. De Wheelie’s, waar we de regenhoezen nog niet om heen gedaan hadden, waren doorweekt; de regenhoes er om doen had geen enkele zin meer, want alles, maar dan ook alles was compleet nat. Wij zelf ook; als wij liepen, kwam het water via de vetergaten uit de schoenen.

Iets voor tienen waren we op het station en konden we een kop koffie drinken en de kaartjes kopen. De regionale treinen hebben voorzieningen voor fietsers en daar kan dus ook onze Wheelie staan; maar omdat we ook een stuk met de TGV gaan, van Bordeaux naar Bayonne, heb ik daar gevraagd of de Wheelie in de TGV een probleem op levert. Het zeer stellige antwoord was: “neen hoor, geen enkel probleem”. Het zou heel anders lopen!

In de TGV

De lokale boemel bracht ons naar Bordeaux waar we bijna 2 uur moesten wachten op de TGV. Toen die eindelijk kwam, was het zo druk en was er zo weinig plaats voor onze Wheelie’s dat we de doorgang bijna geheel blokkeerden; de conducteur haalde ons uit de trein en zei dat we niet mee konden. Mijn uitdrukkelijke protest en de mededeling ga even met jouw college in Limoges overleggen want die zei dat het geen enkel probleem was, bracht hem er toe om te kijken of er wellicht toch een mogelijkheid was. Uiteindelijk hebben we een plaatsje weten te bemachtigen, maar hij bleef het er mee oneens. Och ja, wij zaten en we kwamen waar we zijn wilden.

In Bordeaux sprak ons een Zwitser aan die zelf geen Frans sprak maar ook met de trein naar St Jean moest. Ik heb hem kunnen helpen en later in Bayonne ontmoetten we elkaar weer in de trein naar St.Jean. Wij hadden een kaartje tot Cambo les Bains; vanaf dat punt gaat de reis voor iedereen verder per bus (de spoorlijn tussen Cambo en St. Jean is buiten gebruik) en het lag in onze bedoeling om de volgende dag door te reizen. De buschauffeur zag ons staan met onze Wheelie’s en vroeg of we mee moesten; liever wel, maar we hebben geen kaartje. Dat was geen probleem; de Wheelie’s gingen in de laadruimte van de bus en wij werden netjes naar St. Jean gebracht.

St. Jean Pied de Port

Eenmaal in St. Jean meldden we ons bij het pelgrimsbureau, kregen een stempel in onze credential en zij hebben ons geholpen aan een onderkomen waar onze Wheelie’s wel welkom waren. Tevoren hadden wij al geprobeerd om een slaapplaats te krijgen, maar tot twee keer toe waren de Wheelie’s een probleem. Je kunt die niet naast je bed neerzetten dus moeten ze er een aparte plek voor hebben. In dit geval stonden ze naast de fietsen onder een afdak, achter de Refugio.

Het laatste huis links boven aan te top is onze Refugio

Het ansichtkaart plaatje dat bijna iedereen in St. Jean maakt

Vervolgens hebben we een pelgrimsmenu in een van de vele restaurants gegeten en konden we om 10.00 uur ’s avonds voldaan gaan slapen. De volgende morgen vroeg weer op om onze spullen te drogen; nu was er vlak bij de Refugio een wasserette met drogers, dus om 10.00 uur was alles weer netjes droog en konden we onze Wheelie weer inpakken. Ditmaal anders gesorteerd, want morgen, maandag, brengen we een deel van onze uitrusting naar het postkantoor; de tent, de slaapmat, het kookgerei en andere overbodig geworden onderdelen nu we niet meer in een tent slapen, gaan terug naar huis. Wordt mijn Wheelie 10 kilo lichter!

De droge was aan het opbergen

Morgen naar Roncevalles en dan begint de Camino Francès.

Dit bericht werd geplaatst in Santiago de Compostella. Bookmark de permalink .

5 reacties op Dag 44: De hemel-sluizen gaan open…..

1. Siets en Gijs zegt:

Jaaaa, nu komt al dat Spaans op je podcast van pas denk ik!!! Misschien dat er gaandeweg de camino wel roddels rondgaan ‘Quien es el hombre con la barba blanca?’ Ik geloof Ko dat er een 13e apostel geboren is 😉

Geniet ervan en neem aan dat we straks als je thuis bent gewoon alle gesprekken samen in het Spaans kunnen doen?!?!

Buenas noches, buen suerte y disfrutes el camino! Abrazo

2. Otto zegt:

Proficiat met zo’n slim besluit.
    Topprestatie tot nu toe!
    Veel succes met het verdere vervolg?

3. Janny zegt:

Zoals je al vertelde gisteravond hebben jullie al een aantal internationale pelgrims getroffen in het pelgrimshuis en ik denk dat het leukste gedeelte van de tocht nu voor jullie van start gaat. Heel veel succes en plezier de komende weken in Spanje. Un gran paseo. XXX

4. ardi zegt:

Het is inderdaad maar goed dat het spreken van de Franse taal voor jou geen probleem is, want met alleen “merde” zal je niet ver genoeg komen, denk ik. Veel succes met het vervolgen van de reis, Roland.
    Doei Ardi.

5. Jantje zegt:

Na regen komt zonneschijn, ook voor jullie.
    Gelukkig dat jij de taal zo goed spreekt en zo’n doorzetter bent. ( jullie zijn niet voor niks al zo ver gekomen!).
    Dus morgen, op verschillende gebieden, lichter verder.