Dag 46: Extramadamente!

15 september 2015
Roncesvalles – Zubiri
23,8 km, 6 uur 30 minuten
totaal: 1156,4 km
21 °C zwaarbewolkt

Het altaar in de pelgrimsherberg in Roncesvalles.

Vandaag heb ik gelukkig een goede internet-verbinding, zodat het verslag vandaag wat beter is dan gisteren; bovendien zullen de foto’s ook weer up-to-date worden (eerst blog en dan foto’s uploaden, dus als je sneller bent…….) . Gisterenavond hebben we beiden de pelgrimsmis bijgewoond; wel bijzonder, alle landen waar pelgrims van zijn aangekomen die dag worden opgenoemd, en dan vallen je landen als Siërra Leone,  Mali en Madagascar op. Verder natuurlijk Korea, Japan, Verenigde Staten, Australië en bijna elk Europees land.  Goed, om 21.00 uur was de mis met een speciale pelgrimszegen afgelopen, waarbij alle pelgrims naar voren werden geroepen en allen tegelijk de zegen kregen. Wij zijn nu dus gezegend op weg.

roncesvalles

foto dankzij Margriet

Ik ben helaas vergeten een foto te maken van de slaapgelegenheid in het klooster, dus moet ik het maar in worden doen. De Refugio wordt geheel gerund door Nederlandse vrijwilligers; da’s voor ons makkelijk omdat we dan in onze moerstaal kunnen communiceren. De oude slaapzaal is geheel verbouwd en er zijn nu afdelingen gebouwd langs een lange gang van telkens 4 bedden (2 stapelbedden); je hebt dus het gevoel dat je op een klein kamertje ligt met 3 anderen. Ik lag met een Deense en 2 Engelsen in onze afdeling. ’s Morgens vroeg wekken ze iedereen door het centrale licht aan te doen en vervolgens komen ze luid het Alleluja-zingend langs de bedden; heel apart.

imageOm 7.00 uur zaten we aan ons ontbijt en en half acht waren we op pad voor onze eerste etappe in Spanje. Het begin ging heel goed; het eerste stuk was vooral heuveltje af en een leuk, redelijk verhard pad. We hebben onderweg gezellig gekeuveld met een Fransman, een Duitse en een Zweed. Onze kar trekt veel aandacht. De Spanjaarden vinden het algemeen zeer buitengewoon: extramadamente. Bij de eerste rust, na zo’n 8 km, hebben we onze koffie genuttigd en een broodje gegeten; dat waren nog eens andere prijzen dan in Frankrijk. Voor een koffie 1.20 Euro en een broodje Ham/Kaas 1,80 euro!

Bumpy!

Daarna werd het toch echt serieus: een paar flinke heuvels op, waar we onze kar toch echt over een zwaar stenig pad moesten trekken. Het tempo zakte daarbij aardig in, maar we hebben ons niet laten ontmoedigen. Op heuvelachtig terrein worden we door sommigen ingehaald, maar op vlak terrein of heuvel af maken we dat weer ruimschoots goed.

imageBij onze laatste rust, zo’n 5 km voor het einde van de etappe, sloot een Braziliaanse jongen en een Italiaanse meid aan, die ons van alles begonnen te vragen. Onder andere of onze tocht religieus van aard was; krijgt Ko Kroet toch nog gelijk over zijn opmerking over de apostel? Na een half uurtje hebben we onze moed bij elkaar geraapt, nou ja, echt nodig was dat nou ook weer niet, en zijn we aan de afdaling naar Zubiri begonnen. Die was wel erg steil (dat belooft nog wat voor morgen vroeg, want dat wat je daalt, moet je meestal ook weer klimmen!) en dat ontlokte Mathieu de opmerking dat zelfs dalen geen pretje meer is. Uiteindelijk kwamen we iets voor 2 ’s middags in Zubiri aan en hebben we ons bed besproken in de plaatselijke Albergue voor 8 Euro. Vanavond een pelgrimsmenu voor 10 Euro en dan morgen weer gezond weer op. Op weg naar Pamplona.

De slaapzaal voor vannacht

Dit bericht werd geplaatst in Santiago de Compostella. Bookmark de permalink .

4 reacties op Dag 46: Extramadamente!

1. Maria zegt:

Bijzonder dat er mensen uit de hele wereld die route lopen. En dat er dan speciale diensten gehouden worden om gezegend op pad te kunnen gaan! Nou met die zegen erbij moet het helemaal goed komen en dan worden de Pyreneeën een peuleschilletje.
    Veel wandelplezier met het vervolg van jullie route.

Gr. Maria

2. Janny zegt:

Leuk om te lezen dat jullie nu gezelschap krijgen van andere pelgrims, een hele belevenis lijkt me en och bergje op en bergje af gaat jullie ook wel lukken. Jullie hebben al zoveel obstakels uit de weg geruimd dat dit ook goed gaat komen en al helemaal nu jullie “gezegend” zijn.Veel wandelplezier morgen! XXX

• rzwiebel zegt:

Hallo Janny,
      Dit is op dit moment kennelijk de enige mogelijkheid om electronisch met jou in contact te komen. Misschien ff de berichten op messenger van fb van mij nog eens even goed nalezen, waar instructies staan hoe wij weer normaal in contact kunnen komen?

3. Els Kuijpers zegt:

Ik geniet van jullie verhalen en de mooie foto’s. En voor morgen gezond weer op en veel wandelplezier.