Route

Zie mijn opmerking 1) onder aan de pagina over het nieuwe Google Maps vanaf februari 2015.

route_groot
View in larger map (met in blauw de originele route, in rood mijn route en in groen de fietsroute)
We gaan weliswaar te voet, maar met een wandelkarretje. De route is daar in zoverre op aangepast dat we niet helemaal de Grande Randonnées volgen, maar routes die iets meer begaanbaar zijn. Desalniettemin zullen we bijna 1000 km over onverharde paden gaan lopen. Mocht het weer evenwel te slecht zijn en dus veel te nat waardoor de paden soms zelfs onbegaanbaar worden, dan kunnen we altijd nog uitwijken naar de route voor fietsers 2) . Om die reden heb ik die dan ook hier opgenomen.

Hier in schema de hoogteverschillen over de hele tocht. Klik op het plaatje voor een vergroting.
elevatietotaal

Via Limburgica (Thorn-Éghezée) en Via Monastica (Éghezée-Rocroi) (287 km, 11 dagen)
In blauw de originele route, in rood mijn route; waar beide samenvallen (± 15%) is alleen rood zichtbaar.
monastica
monastica
Daar waar mogelijk is de route gevolgd zoals die beschreven is in “Pelgrimspaden in de Lage Landen: Via Limburgica & Via Monastica”, een uitgave van de Werkgroep Pelgrimspaden van het Vlaams Genootschap van Santiago de Compostela (de uitgave heeft geen ISBN-nummer). Maar, in België zijn zowel in Belgisch Limburg als in Wallonië zeer weinig campings op de oorspronkelijke route, zodat je veelvuldig van de route moet afwijken als je voor die overnachtingsmogelijkheid hebt gekozen. De route wordt daardoor bijna geheel bepaald door de beschikbaarheid van campings. Maaseik (met de Codex Eyckensis, een evangelieboek uit de eerste kwart van de achtste eeuw), Tongeren (de oudste stad van België) en Dinant (met de Abdij van Leffe) zijn plaatsen die je eigenlijk niet mag missen en die dan ook wel moesten worden aangedaan.

Via Campaniensis (384 km, 16 dagen)
In blauw de originele route, in rood mijn route; waar beide samenvallen (± 90%) is alleen rood zichtbaar.
campaniensis
campianensis
De basis voor deze route is de uitgave van de Vereniging “Randonneurs et Pelerins 51”, waarin een kortere route dan de GR654 door de Champagnestreek is uitgezet, gedocumenteerd en voorzien van overnachtingsadressen e.d. (ISBN: 978-2-9543565). Op slechts een paar punten ben ik daar van af geweken: in Reims, Épernay en Troyes wordt gedurende een paar kilometer van de oorspronkelijke route afgeweken in verband met de overnachtingsplekken, die alle niet op de oorspronkelijke route liggen. Tussen Flogny-la-Chapelle en Vermenton is gekozen voor de route over de D2 i.p.v. de traditionele route die door het bos gaat over zeer smalle paadjes en dat is nu eenmaal met een Wheelie wat lastiger.

Via Lemovicensis, noordelijke variant via Bourges (918 km, 34 dagen)
In blauw de originele route, in rood mijn route; waar beide samenvallen (± 70%) is alleen blauw zichtbaar.
lemovicensis
lemovicensis
Voor mijn Via Lem0vicensis heeft “Le Chemin de Vézelay” van Jean-Yves Grégoire (uitgave Rando-Éditions; ISBN 978-2-84182-398-7) model gestaan. Daar waar de route meer begaanbaar is voor de Wheelie is gekozen voor de route van François Lepere en André Dehnel, opgenomen in “Sur le chemin de Saint-Jacques-de-Compostelle, La Voie de Vézelay” (uitgave LePère Éditions; ISBN 978-2-915156-324). Ook van deze gecombineerde route is op een aantal punten afgeweken. Omdat de camping in Bourges aan de zuidrand van de stad ligt nemen we een kortere zuidelijkere route dan de oorspronkelijke weg; we komen de stad dan vanuit het zuiden binnen en hoeven dus niet de hele stad door op weg naar de camping. De “omweg” bij Chateauroux wordt veroorzaakt doordat in dat gebied alleen een camping in Mers sur Indre als overnachtingsplek beschikbaar is. Voor de “omweg” bij Limoges geldt nagenoeg hetzelfde omdat de camping in St.Laurent-les-Églises per 1 januari 2015 is gesloten; er wordt nu uitgeweken naar de camping in Ambazac. Na Sainte Foy-la-Grande doen we de camping in Duras aan en wijken we om die reden van de oorspronkelijke route af; om dezelfde reden is rond Mont-de Marsan van de route afgeweken, want we gaan op de camping in Grenade sur l’Adour staan. De andere afwijkingen zijn slechts zeer gering en worden meestal veroorzaakt doordat we de keuze maken voor een beter wegdek voor de wandelkar (Wheelie).

Camino Francès (823 km, 31 dagen)
Nagenoeg geheel origineel. (in blauw de originele route, in rood mijn route)
frances
camino_frances

Download (GPX-files)
Hieronder zijn de links opgenomen naar mijn routes in gpx-formaat (gezipped)


1). (Opmerking d.d. 16 november 2014) Na februari 2015 kunnen niet langer zelf aangemaakte kaarten in aangepaste KML-inhoud worden weer gegeven in de klassieke versie van Google Maps. KML is de bestandsindeling die door Google Earth wordt gebruikt om geografische informatie uit te wisselen. Als je de eigenaar bent van een kaartmateriaal met aangepaste KML-inhoud, dan moet je de inhoud bijwerken en aanpassen aan de nieuwe normen van Google MyMaps. Je kunt de KML-inhoud ook importeren in My Maps. Eigenlijk wil Google dat je uitsluitend hun programmatuur gebruikt.
Nu heeft MyMaps als nadeel dat deze géén Street-Vieuw-Modus meer heeft, dus je kunt het “poppetje” niet meer gebruiken om naar het straatniveau te gaan. En dat laatste was nou juist zo aantrekkelijk aan Google Maps: je kon als het ware de route al op je eigen computer fictief nalopen. De discussie op de fora van Google is al losgebarsten (klik hier voor een voorbeeld). Gelukkig is er wel een “work-around”; daarmee kun je dit nadeel omzeilen en op deze site is daar gebruik van gemaakt. Voor meer info zie daarvoor het ontwikkelaarsdeel van Google Maps Javascript API. Soms vraag je je af wat die jongens van Google bezield.
Ga naar het begin van de pagina.

2). De fietsroute is uit acht delen opgebouwd en loopt in hoofdlijnen ongeveer gelijk met de wandelroute:
1. Arnhem – Maastricht: Lange Fietspaden in de Lage Landen nr 3a
2. Maastricht – Givet: het Ravel-fietspad van de Vlaamse en Waalse Federatie;
3. Givet – Charlesville-Mezieres: de Voie-Verte-Trans-Ardennes;
4. Charlesville-Mezieres – Châlon en Champagne: fietsroute van het verkeersbureau Champagne-Ardennes;
5. Châlon-en-Champagne – Vezelay: Langs Oude Wegen, uitgestippeld door Clemens Sweerman en Aart van Rossum;
6. Vezelay – Saint Jean Pied de Port: Le Chemin de Vezelay à Vélo, door Jean-Yves Grégroire (uitgave Rando Éditions);
7. Saint Jean Pied de Port – Puente la Reina (de winterroute voor wandelaars, over geasfalteerde wegen);
8. Puenta la Reina – Santiago de Compostela; fietsroute, uitgestippeld door Clemens Sweerman.

Hier het hoogteprofiel van de totale fietsroute:
fiets elevatie

Een reactie op Route

  1. sorre, ik heb bij vorige reactie een fout gemaakt.en ik schreef , ikschreef Ron maar het Rolandzijn
    een fout is menselijk. daarom wilde ik dit even herstellen.
    Piet &Annie uit Meerssen.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s