Dag 25: Chablis, Chablis

23 augustus 2015
Flogny la Chappelle – Chablis
19,0 km, 5 uur
totaal: 647,5 km
24 °C regen

imageVanmorgen hoefden we geen tentje in te pakken; dat is een voordeel als je in een pelgrimshuis(je) slaapt. Ik kon vannacht weliswaar de weg naar de wc niet vinden en wilde geen licht aanmaken om Mathieu niet wakker te maken. Op de tast kon ik de buitendeur wel vinden en het voetbalveld is groot genoeg om een plasje te plegen zonder dat je sporen achter laat. Voor mij was het een onrustige nacht en ben voor mijn gevoel wel 20 keer wakker geworden. Ik begon dan ook min of meer brak aan de etappe van vandaag. Een etappe overigens die is aangepast, nu we geen zandpaden meer lopen. Vandaag dus over departementale wegen naar Chablis, een etappe van slechts 18 km. En ook hier weer: heuvel op en heuvel af, we zullen dit houden tot aan St. Jean Pied de Port!

imageHet begon al bijna onmiddellijk nadat we Flogny hadden verlaten. Tot overmaat van ramp begon het na 9 km ook nog heftig te regenen, zodat we genoodzaakt waren om onszelf en onze Wheelie’s de regenjas aan te doen. Na 14 km was het op en neer gelukkig beëindigd en gingen we alleen nog vlak, of naar beneden. In Fontenay-pres-Chablis, een dorpje op zo’n 3,5 km van Chablis liepen we het parcours op waar vandaag de Tour de l’Avenir over heen gaat, een grote wielerronde onder beheer van de organisatie van de Tour de France, en in het leven geroepen voor de “beloften”. Hoewel we door de Gendarmerie niet werden tegen gehouden, besloten we op een gegeven moment toch maar aan de kant te gaan staan omdat de colonne motorrijdende agenten hoe langer hoe dikker werd. En met gendarmes op een motor ga je niet spotten! Toen de wielrenners eenmaal in het zicht kwamen, ging het snel; voor hen is het toch niet heuvelachtig genoeg om van een klim-etappe te spreken, dus zoef zoef en weg waren ze.

image

De Tour de l’Avenir in Fontenay-pres-Chablis

image

Zicht op Chablis

Wij konden nu onze etappe in alle rust afmaken en genieten van de wijngaarden rondom Chablis; echt een prachtig gezicht. Om 2 uur vanmiddag waren we volledig gesetteld en konden we van onze rust genieten. Morgen op naar Vermenton.

image

Dit bericht werd geplaatst in Santiago de Compostella. Bookmark de permalink .

4 reacties op Dag 25: Chablis, Chablis

  1. susan zegt:

    Terug van onze vakantie ( slechte wifi ) jullie verhaaltjes gelezen, mooie foto’s! Respect voor jullie… ik vind het knap hoor! succes verder 🙂

    Like

  2. Otto zegt:

    ter gelegenheid van de jubileum editie van de nieuwsbrief wil ik jullie succes toewensen bij het vervolg van de tocht. Ik vind het echt leuk om jullie zo nauwgezet te volgen. Wat ik me wel afvroeg is : koken jullie zelf? Wie van jullie twee is dan de kok?t En wat staat er dan zo op het menu? Nog even een heugelijke mededeling : Pensioen ABP is binnen!

    Like

  3. Margriet zegt:

    En na St. Jean Pied de Port is het berg op, berg af…. Chapeau tot dusver!!

    Like

  4. Jan Bosje zegt:

    Wat een prachtige foto’s. Maar ook de verhalen worden steeds spannender. Zoals de gendarmes waarmee niet is te spotten. Maar ik lees niets over de heerlijke chablis die jullie ongetwijfeld hebben genuttigd met een stukje stokbrood. Ik kreeg er dorst van en heb op jullie gezondheid een glas gedronken.
    Veel groeten uit Venray,
    Anne Marie en Jan

    Like

Plaats een reactie