Dag 28: Het einde van de Via Campaniensis

26 augustus 2015
Asquin – Vezelay
4,5 km, 1 uur 25 minuten
totaal: 706,8 km
29 °C zonnig

imageGisteren, door alle omwegen en vertragingen, lastige paden en toch nog bijna 32 km, kregen we het niet meer voor elkaar om dat laatste stukje van 4,5 km, omhoog, naar Vezelay nog te volbrengen. Vandaar dat we dat vandaag maar doen. Omdat we ook beiden de was nodig moeten doen, knopen we er geen volgende etappe aan vast. We maken er dus een halve rustdag van.

image

De Basiliek La Madeleine uit de 11e eeuw

De heuvel op viel niet echt tegen; we hebben het kalmpjes aan, bejaard dus, gedaan en waren na iets meer dan een uur boven, waarna we vervolgens naar de camping zijn gegaan om onze tenten op te zetten. Daarna zijn we Vezelay onveilig gaan maken, hebben we de Basiliek La Madeleine bezocht, een kaarsje opgestoken en ons ook gemeld bij het Franse St. Jacob Genootschap want we hebben een nieuwe credential nodig, omdat we tot en met St. Jean Pied de Port niet met onze Nederlandse toe kunnen. We hebben nu dus een Nederlandse en een Franse.

image

Mathieu en Roland voor de basiliek

Net toen ik mijn blog wilde afsluiten kwam er een Nederlandse pelgrima uit Maarssen de camping op fietsen. Zij was 14 dagen geleden uit Maarssen vertrokken en was blij enthousiast dat ze nu voor het eerst medepelgrims tegen kwam. Op de fiets kom je inderdaad niet snel medepelgrims tegen en bovendien je gaat meestal over een andere route dan wandelaars. Maar goed, eind van de middag praten we verder, hebben we afgesproken.

imageMorgen beginnen we aan een nieuwe weg: de traditionele Via Lemovicencis, van Vezelay naar St. Jean Pied de Port.

Dit bericht werd geplaatst in Santiago de Compostella. Bookmark de permalink .

3 reacties op Dag 28: Het einde van de Via Campaniensis

  1. Janny zegt:

    Hoi Roland en Mathieu,
    Ik heb net de foto’s zitten kijken. Wat lopen jullie door mooie streken! Frankrijk blijft een mooi land met veel variatie aan natuur. Mooi om te zien. 700 km hebben jullie al achter de rug! Chapeau! XXX

    Like

  2. Herman Kusters zegt:

    Mannen,

    Een mijlpaal in de tocht. Vezelay! !!!! Geldt straks ook voor Rocamadour, St.Jean en vele plaatsen op de echte CAMINO. Het bereiken van Vezelay geeft een enorme kik om vol goedemoet verder te gaan. Ik weet niet hoe het gesteld is met het eraf lopen van de overtollige kilo’s Roland maar troost je met de gedachte dat je eerst deze overtolligheid moet kwijtraken voordat je gewicht verminderd; Ik ben gestopt met roken in Estella (komen jullie ook nog door) en was in Santiago toch 13 kg kwijt…..Dus er zit nog voldoende hoop in het vat. VOLHOUDEN !!!!!! Vind je berichten overigens erg onderhoudend en geven mij vaak een dejavue gevoel. Ik hoop dat verder alles naar wens verloopt.

    Succes en blijf jullie volgen.

    Camino groet,

    Herman.

    Like

  3. ardi zegt:

    Hoi Roland en metgezel,
    het blijft leuk om te lezen wat jullie meemaken en welke mensen jullie ontmoeten. Het enthousiasme waarmee jullie deze tocht maken vind ik geweldig!
    En… hebben jullie Vezelay erg onveilig gemaakt? Kan ik me eigenlijk niet voorstellen…….
    groeten Tiny en Ardi.

    Like

Plaats een reactie