Dag 26: windkracht 8 op kop!

24 augustus 2015 Chablis – Vermenton 23,0 km, 6 uur
totaal: 670,5 km
21 °C lregen

Gisterenavond, het lijkt bijna gewoonte te worden, meldde zich een Belg uit Brussel aan onze tent; hij had ons vlaggetje gezien en ook hij liep naar Santiago, weliswaar in etappes. Hij kon onmogelijk zo lang vrij krijgen van zijn baas. Hij probeerde nu voor de eerste keer Nevers te bereiken, iets na Vezelay. Hij had echter geen kaart bij zich, geen beschrijving van de route en deed alles op de aanduidingen in het veld. De bekende rood-witte signaleringen van de GR 654. Dat was het hem niet goed bevallen en hij vroeg hoe wij het deden. Ik heb hem dat vriendelijk uitgelegd, maar dacht natuurlijk wel hoe kun je aan zo’n tocht beginnen zonder je over de route te buigen. Zijn rugzak was superlicht: 8 kg inclusief etensvoorraad en drinken. Hij bevestigde dat hij geen extra set kleding bij zich had. Amaaj! We hebben hem, en hij ons, veel succes gewenst en wellicht treffen we elkaar nog.

Strakke vlaggen door windkracht 8

Vanmorgen regende het pijpenstelen toen we wilden opbreken; nu is dat geen doen met een Wheelie. Je krijgt er niets echt droog in omdat de Wheelie buiten de tent staat. De enige oplossing is om de tarp op te zitten (onze beide poncho’s aan elkaar geknoopt, opgehangen tussen twee bomen en onze pole’s) maar dat doe je ook niet zo maar even. We besloten dus om een dik uur te wachten, want de buienradar gaf aan dat het dan droog zou worden. Dat gebeurde inderdaad en om kwart voor tien vertrokken we van de camping in Chablis om de klim naar Prehy te maken, zo’n 200 m omhoog. De campingbaas had ons uitgelegd dat dat de enige echte klim was; daarna is het redelijk vlak en tenslotte afdalend naar Vermenton.

De wijngaarden van Chablis

De kerk van Prehy

Dat klopte; in zoverre was de wandeling goed te doen. Wat echter veel minder was, dat we vanaf het begin windkracht 8 tegen hadden. Ik heb nooit gedacht dat je een wandelkarretje heuvel af moest trekken; normaal duwt die je dan naar beneden. Nou echt niet, we moesten de Wheelie naar beneden trekken! Een erg vreemde gewaarwording. Ondanks de zeer sterke wind hebben we genoten van de uitzichten en het veranderende landschap.

Zicht op Vermenton

Om kwart voor vier hadden we ons bivak ingericht en kon het uitrusten beginnen. Opa Mathieu heeft in zijn tent Opawichtel, het gelukspoppetje opgehangen.image

Ons bivak voor vannacht

Dit bericht werd geplaatst in Santiago de Compostella. Bookmark de permalink .

3 reacties op Dag 26: windkracht 8 op kop!

1. Ron Clevers zegt:

Zelfs windkracht 8 houd jullie niet tegen!! Ik blijf het fascinerend vinden wat jullie mee maken.
    Zoals Janny al zegt , jullie bedrijven echt TOPSPORT en tot in de puntjes uitgestippeld.
    Met een woord KLASSE!!!

2. ernest zegt:

Erg leuk om te lezen dat vele Santiagogangers jullie aanspreken. Allemaal op eigenwijze op weg.
    Veel succes verder en een beetje geluk met het weer.